Pogoda nas nie rozpieszcza. Na razie lato pojawiło się raptem na kilka dni. Nie brakuje za to deszczu. A w mokrej trawie kryje się wiele tajemnic. My niedawno odkryliśmy jedną z nich.

Okazuje się, że ślimaków u nas dostatek. Gdyby nie mój dwuipółlatek, pewnie nawet bym nie zauważyła ile ich jest. Szliśmy sobie na plac zabaw, a on nagle mówi mi, że mam uważać na ślimaka. Oczywiście trochę ich wyszło też na ulicę, więc musiałam lawirować wózkiem, by żadnego nie uszkodzić. W trawie jednak było ich o wiele więcej. Miały przeróżne kolory muszli. Niektóre miały ciemniejsze ciałka. Zobaczyliśmy też kilka ślimaków bezskorupowych. Wszystkie w zasadzie łączyło jedno. Wilgoć. Gdyby nie deszcz, w ogóle byśmy ich nie zauważyli.

Patrzyliśmy na ślimaki, które wyszły na śniadanie. Zajadały się roślinami. A my mogliśmy obserwować ich różnorodność. Nie jestem specjalistką od ślimaków. Rozpoznałam tylko winniczka, bo swoją wielkością wyróżnia się. Niestety robiąc zdjęcia nie pomyślałam o skali. Ten, którego spotkaliśmy, miał skorupę o średnicy prawie 4 cm.

DSC_0124

Reszcie ślimaków robiłam zdjęcia, by w domu poszukać ich w przewodniku przyrodniczym. Wspólnie z Wojtkiem szukaliśmy i znaleźliśmy. Te z ciemnymi paskami to wstężyki gajowe. Łatwo je rozpoznać nie tylko po paskach, ale i po ciemnej wardze otaczającej otwór muszli. Te bardziej brązowe z ciemnymi ciałkami, to ślimaki zaroślowe. Oba gatunki są bardzo rozpowszechnione w Polsce. Wstyd się przyznać, że nie znałam ich wcześniej. Przynajmniej moje dzieciory już co nieco o nich wiedzą.

Znaleźliśmy też kilka ślimaków bez skorupy, czyli nagich. Znany jest mi pomrów czarniawy, duży, i jak nazwa wskazuje, czarny. My jednak spotkaliśmy mniejsze i brązowe ślimaki. Są to śliniki. O tym ile śluzu mają, świadczy choćby ślad zostawiony na jezdni.

Jak widać, nawet krótki spacer na plac zabaw może przerodzić się w całodzienną przygodę z przyrodą. Wystarczy rozejrzeć się, a dzieci i tak widzą więcej. I przynajmniej na coś przydała się ta deszczowa pogoda.

 

Wpis powstał w ramach projektu Mały Przyrodnik ma25c52582y2bprzyrodnik2b5

