Wstyd się przyznać, ale nie znałam tej książki wcześniej. A przecież jest ona dużo starsza ode mnie. Pierwsze wydanie było w 1963 roku. Na pocieszenie siebie mogę dodać, że chociaż ilustracje Bohdana Butenki nie są mi obce. Ba, miałam świetnie zilustrowane przez niego Wyspy Bergamuta. A tej geograficznej pozycji nie mogłam odmówić sobie i dzieciakom.

Studiowałam geografię, którą w zasadzie interesuję się od podstawówki. Skończyło się na bardziej przyrodniczej specjalności, choć to mapy zawsze były moją pasją. Wodzenie palcem po globusie i marzenia o dalekich podróżach gdzieś tam zawsze tkwiły mi z tyłu głowy. W domu mam wielkie pudło map, zarówno państw, jak i regionów, czy gór. To moje zamiłowanie chciałabym przekazać też jakoś dzieciom. Na półce stoją dumnie już „Mapy” Mizielińskich, które wykorzystuję czasem na warsztatach dla dzieci. Jest to jednak wciąż trochę za trudna pozycja dla moich maluchów. A właśnie książka, o której piszę jest w sam raz.

„Chodzi mucha po globusie” Marii Terlikowskiej z ilustracjami Bohdana Butenki wznowiła wydanie w zeszłym roku MUZA z inicjatywy Muzeum Książki Dziecięcej. Pozycja ta jest ponadczasowa. Wspomniane już piękne rysunki towarzyszą w podróży dookoła świata. Mucha poznaje różne miejsca rozmawiając z globusem i zwierzętami napotkanymi w różnych częściach globu.

To co mi się najbardziej podoba to, poza ilustracjami, wierszowany tekst. Przyjemnie się czyta rymowanki o przygodach muchy. Od razu też łatwiej się zapamiętuje, to co się słyszy. A jest co zapamiętywać. Można się dowiedzieć z tej książeczki wielu ciekawostek przyrodniczych. Nikt już nie umieści pingwinów na biegunie północnym, a niedźwiedzi polarnych na południowym. Dziecko ma też okazję zapoznać się z trudnymi pojęciami, takimi jak równik, pustynia czy ocean.

Ta, w sumie dość krótka i niepozorna, książka może być pierwszym podręcznikiem geografii. Dzięki niemu łatwo i przyjemnie można się wiele nauczyć o świecie. Wiem, że to moja subiektywna ocena, jako geografa, ale chyba warto poszerzać dziecięce horyzonty od najmłodszych lat.

img_1776

